فیزیوتراپی آسیب های ورزشی مفصلی عضلانی tel:26315000

کلینیک فیزیوتراپی پردیسان (تهران) TEL: 26315000

تأثیر مطلوب فعالیت‌های ورزشی بر مغز
 

 

فعالیت‌های ورزشی بر تقویت قدرت شناختی و کاهش اختلالات شناختی مغز تأثیر دارند.

از آنجایی که تمام تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های دست و پا و تمام واکنش‌های ارادی و غیرارادی انسان ناشی از فعالیت مغز است، حفظ آن و جلوگیری از زوالش از ضروریات محسوب می‌شود. کار مغز نظارت متمرکز بر سایر اندام‌های بدن است.
مغز با تولید الگوهای فعالیت ماهیچه‌ها یا با هدایت مواد شیمیایی تراوشی که هورمون نام دارند، بدن را کنترل می‌کند.

این کنترل متمرکز سبب پاسخ سریع و هماهنگ به تغییرات محیط می‌شود. برخی انواع پایه‌ای پاسخ مانند بازتاب یا رفلکس عصبی می‌تواند توسط طناب نخاعی یا گره‌ها ایجاد شود، اما کنترل پیچیده و هدفمند بر رفتارها بر پایه حس‌های ورودی پیچیده نیازمند توانایی یکپارچه‌سازی‌ اطلاعات در یک مغز متمرکز است. از همین رو است که سالیان سال دانشمندان در نقاط مختلف دنیا تحقیقات زیادی را برای دانستن این مسئله که چگونه می‌توان مغز را در برابر آسیب‌ها و زوال عقل (آلزایمر) حفظ کرد، انجام داده‌اند.

در سال‌های اخیر نیز مطالعاتی به‌منظور پی بردن به این نکته که چگونه می‌توان مغز را از آسیب سکته مغزی نجات داد، انجام گرفته است. علاوه بر این، محققان همواره به‌دنبال ارائه راهکارهایی برای تقویت شناخت در مغز بوده‌اند. در همین زمینه اخباری در روزهای اخیر انتشاریافته مبنی بر اینکه غوطه‌ورشدن در آب گرم می‌تواند در باز شدن عروق و جریان بهتر خون در مغز و حتی قلب تأثیر‌گذار باشد. این اخبار برگرفته از نتیجه تحقیقاتی است که اخیرا در دانشگاه آلابامای آمریکا انجام گرفته است. محققان این تحقیق همچنین اعلام کرده‌اند که شنا در آبگرم می‌تواند قدرت شناختی انسان را افزایش دهد.

زمانی که سر و بدن انسان با آبگرم تماس پیدا می‌کند به‌طور منطقی عروق منبسط می‌شود، این مسئله را می‌توان با انجام تست دی‌اکسید کربن دریافت. اما در مورد عروق مغز و تأثیر گرما بر فعالیت مغز نمی‌توان به صراحت سخن گفت چرا که عروق مغز، عروقی سطحی نیستند و عمقی محسوب می‌شوند بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق بر تأثیر آبگرم بر عروق مغز سخن گفت. در مورد اینکه قدرت شناخت مغز در تماس سر و بدن با آبگرم افزایش می‌یابد نیز نمی‌توان نظر دقیقی ارائه داد و تنها پس از پت اسکن یا فاکشنال ام‌آر‌آی می‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد، البته این مسئله ثابت شده که ورزش می‌تواند تأثیر مطلوبی بر اختلال شناختی که از ناحیه تمپورال مغز ناشی می‌شود، بگذارد. ورزش حتی می‌تواند در کاهش ابتلای افراد به سکته مغزی مؤثر باشد.

از سویی دیگر نیز اثبات شده که فعالیت‌های ورزشی و مطالعه کتاب می‌تواند در تقویت قدرت شناخت مغز تأثیر داشته باشد و همچنین باعث پیشگیری از زوال عقل یا آلزایمر یا کندشدن روند ابتلا به آن شود. تحقیقات محققان استرالیایی نیز در سال‌های اخیر نشان داده است که آب و هوای گرم تأثیر مطلوبی روی فعالیت مغز می‌گذارد.

طبق جدیدترین تحقیقاتی که پژوهشگران استرالیایی انجام داده‌اند، اثر آب و هوای گرم بر سلامتی انسان بسیار خوب است؛ چون اثرات مثبت روی رفتار انسان‌ها دارد و برای مغز بسیار فایده دارد. مطالعات این محققان نشان داد که آب و هوای گرم موجب می‌شود تا افراد احساس شادی کنند و از غم و افسردگی دور شوند. شرح و نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای ابری و بارانی افراد را خوشحال و سرحال می‌کند و گرمای حاصل از آب و هوای گرم، جذب حرارت و انرژی را در بدن افزایش می‌دهد. گفتنی است افراد در آب و هوای گرم کمتر به بیماری‌ها دچار می‌شوند.


 
 
پیاده‌روی تفکر خلاق را تقویت می‌کند
 

 

 

 

 

بسیاری از افراد از هنرمندان گرفته تا کارمندان معمولی می‌گویند با چند قدم راه رفتن ایده‌های خلاقانه جدیدی در کارشان به فکرشان می‌رسد و اکنون یک پژوهش جدید بیانگر آن است که پیاده‌روی واقعا باعث تقویت قوای ذهنی می‌شود.

 

به گزارش لایو ساینس ماریلی اوپزو از دانشگاه سانتا کلارای آمریکا و سرپرست این تحقیق می‌گوید: «بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که هنگام راه رفتن بهترین ایده‌های‌شان به فکرشان رسیده است و  یافته‌های ما نیز تا حدی علت این پدیده را روشن می‌کند.»

 

بسیاری از افراد خلاق در طول قرن‌ها بر فضیلت راه رفتن تاکید کرده‌اند. در واقع چندین موسیقی‌دان تقریبا به شکلی خرافی به راه رفتن روزانه اعتقاد داشتند. پیتر ایلیچ چایکوفسکی هر روز بدون توجه به وضعیت هوا دو ساعت پیاده‌‌روی می‌کرد و لوودیک فن بتهوون به طور منظم پس از ناهار به پیاده‌روی سریع انجام می‌داد.

 

این عادت فقط به آهنگسازان منحصر نبوده است. چازلز دیکنز، رمان‌نویس انگلیسی، عاشق پیاده‌روی بود، و سورن کیرکگارد، فیلسوف دانمارکی زمانی نوشت: «من هنگام پیاده‌روی به بهترین اندیشه‌هایم دست یافته‌ام.» حتی چارلز داروین، زیست شناس انگلیسی، در سنین بالا با وجود برنامه کاری فشرده‌اش سه بار در روز پیاده‌روی کوتاه‌مدتی انجام می‌داد.

 

اوپزو و همکارانش برای آزمودن این عقیده رایج که راه رفتن به نحوی ذهن را تحریک می‌کند، چندین نفر، عمدتا از دانشجویان کالج،  را برای انجام چند تجربه در دانشگاه استانفورد فراخواندند.

 

در یکی از این آزمایش‌ها، این افراد مجموعه‌ای از وظایف را در حالت نشسته و مجموعه دیگری از وظایف را در هنگام راه رفتن روی تردمیل انجام دادند.

 

به گفته این پژوهشگران نتایج نشان داد که راه رفتن نمره‌های این افراد را در یک آزمون تفکر خلاق بهبود بخشیده است.

 

در این آزمون از این افراد نام چیزی به این افراد گفته می‌شد و از آنان خواسته می‌شد در طول چهار دقیقه هر استفاده‌ای از این چیز که به فکرشان می‌رسد، بیان کنند.

برای مثال یکی از این افراد در پاسخ به کاربردهای دگمه گفت می‌توان از دگمه به عنوان «دستگیره در یک خانه عروسکی، چشم عروسک، آبکش کوچک و به عنوان شیئ راهنما برای به یاد آوردن راه بازگشت استفاده کرد.

 

اما در آزمایشی دیگر که در آن مسائلی مطرح می‌شد که یک پاسخ بیشتر نداشتند، برای مثال آزمون تداعی کلمات به صورت »کلبه- سوئیس- کیک» که پاسخ آن پنیر بود، افرادی که راه می‌رفتند، نسبت به افرادی که نشسته بودند، نمره‌های کمتری گرفتند.

 

این پژوهشگران می‌گویند توضیحی برای انکه چرا راه رافتن می‌تواند این مزیت‌ها را برای خلاقیت داشته باشد، ندارند. همچنین روشن نیست که آیا سایر فعالیت‌های جسمی با شدت کم یا کار‌های راحت و آشنایی مانند بافتنی بافتن اثرات مشابهی بر ذهن دارند یا نه.

 

به گفته این پژوهشگران برای یافتن مسیر پیچیده ارتباط میان عمل جسمی راه رفتن با تغییرات شناختی در مغز تحقیقات بیشتری لازم است.

 


 
 
چهار حرکت فیزیکی برای بهبود بخشیدن وضعیت ذهن
 
 

 


کنترل تمامی بدن به دست مغز است، اما بدن نیز می‌تواند به واسطه بازخورد‌هایی که به سیستم عصبی ارسال می‌کند، روی مغز اثرگذار باشد؛ در حقیقت بدن و ذهن در کنار یکدیگر می‌توانند مفهومی از جهان هستی را ایجاد کنند.

براساس گزارش لایو‌ساینس، با توجه به مطالعاتی که دانشمندان درباره چگونگی ترجمه سیگنال‌های دریافتی از اندام‌های بدن توسط مغز انجام داده‌اند، راه‌هایی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها و به کمک اندام‌های مختلف بدن،‌وضعیت ذهن و مغز را بهبود بخشید.

لبخند، شادی و آرامش می‌آورد

پژوهش‌ها نشان داده‌اند خنده بی‌دلیل می‌تواند مغز را تحریک کرده و از میزان استرس افراد بکاهد و در عین‌حال آنها را شادتر کند. در یک آزمایش از داوطلبان خواسته شد  که میله‌های چوبی را در دهانشان نگه‌دارند، این‌کار همان ماهیچه‌هایی را در صورت افراد فعال می‌کند که در هنگام خندیدن فعال می‌شوند. محققان دریافتند این داوطلبان در انجام فعالیت‌های پراسترس نسبت به داوطلبانی که حالت خنده در چهره آنها ایجاد نشده‌بود، بهتر عمل می‌کنند.

در مطالعه‌ای مشابه که در سال 1988 انجام شد، داوطلبانی که باید با دهان خود خودکاری را نگه می‌داشتند، نسبت به دیگر داوطلبان واکنش بهتری به کاریکاتورهای خنده‌دار از خود نشان می‌دادند.

ژست قدرت

ایجاد حالت‌هایی خاص در فرم بدن احساس قدرت را در انسان افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند حالتی از بدن که منجر به افزایش فضای شخصی شود، مانند باز نگه داشتن بازوها از هم و دور نگه‌داشتن آنها از بدن، حتی می‌تواند سطوح هورمونی بدن را نیز افزایش داده و در انسان احساس قدرت و ریسک‌پذیری ایجاد کند.

در مطالعه‌ای از داوطلبان خواسته‌شد برای چند‌دقیقه ژست قدرتمندی بگیرند، مثل از هم باز نگه داشتن بازوها رو به سوی آسمان، و سپس از آنها خواسته شد 2 دلار را در کارهای مختلفی با درجات مختلف خطر ورشکستگی، سرمایه‌گذاری کنند. نتایج نشان داد این افراد نسبت به دیگر داوطلبانی که احساس قدرت نکرده‌بودند، راحت‌تر روی سرمایه خود ریسک می‌کردند.

به گفته محققان،‌اگرچه از نظر بسیاری حالت‌های ابراز قدرت بدن،‌حالت‌هایی مردانه به‌نظر می‌آیند، اما این حالت‌های بدن در زن‌ها نیز احساس قدرت ایجاد می‌کند.

چرت بزنید تا باهوش شوید

چرت‌زدن فراتر از یک استراحت کوتاه برای مغز خسته و فرسوده‌است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند چرت زدن همان‌تاثیری را روی مغز از خود به‌جا می‌گذارد که خواب خوب شبانه. به بیانی دیگر چرت زدن در نیمه روز باعث بهبود حافظه،‌ یادگیری و عملکرد ذهنی خواهد شد.

وضعیت مراقبه آرامش‌بخش است

محققان معتقدند قرار دادن بدن در وضعیت مراقبه با مدیتیشن و تنفس عمیق می‌تواند ذهن را پاکسازی و تنظیم کند. براساس تحقیقاتی که در سال 2008 انجام شده و در نشریه PlusOne منتشر شده‌است، ممکن است متمرکز کردن فرد روی مکانیزم مغز که حالت بدن و تنفس را کنترل می‌کند، منجر به آرامش‌بخشی ذهن شود.